Пономарьова
В. І.
«Книга пісень»
Франческо Петрарка
Художня і
психологічна своєрідність лірики поета
Мета: продовжити знайомство з провідними
мотивами «Книги пісень», наголосивши на характерних рисах його лірики –
психологізмі та індивідуалізмі, принципі протиріч, які відповідали духу «Нового
часу»; розвивати навички аналізу та інтерпретації поетичного тексту; виховувати
розуміння краси людських почуттів та повагу до особистих переживань людини.
Хід
уроку:
Слайд
- №1 Франческо Петрарка і назва теми
-
На які століття
припадає доба Відродження?
-
Яких митців Відродження
називали гуманістами? (…першими гуманістами – Петрарка та Дж. Боккаччо )
Слайд
– №2 Зображення пагорбу, Рим 1341 рік.
-
Якому місту віддає перевагу поет і за який
твір він був удостоєний такої високої нагороди? ( Поема «Африка», написана
латиною, Рим був обраний Петраркою не випадково: поет прагне відродити минулу
славу міста, римських поетів )
Слайд
– №3 Зображення «Африка»
Слайд
- №4 «Книга пісень»
-
Якою мовою написана
збірка «Канцоньєре»? ( ...а тому і мова була ним обрана не церкви – латина, а
італійська. )
Слайд
- №5 (Зображення Зустрічі ).
Слайд
- №6 (А ось зображення Лаури… )
-
Робота з таблицею ( В
останній колонці повинні бути відомості про внутрішню композиційну будову яку
має сонет, він виглядає таким чином:
теза – антитеза –
компроміс почуттів
Слайд
№7 (будова сонета )
Слайд
№8 ( Петрарка ) – про панівну роль сонета в епоху
Відродження
( … поезія для Петрарки
стала засобом пізнання світу )
Читаємо сонети №162 і
№312
Аналіз поетичних
текстів: ви прослухали сонети Петрарки у перекладі українського поета Дмитра
Павличка. Працюючи над перекладом Павличко вказував на універсальність жанру
сонета ( з’являється слайд №9
)
Залежно від потреб він
міг бути сонетом…
-
До якого різновиду
сонетів ви б віднесли прослухані «Щасливі квіти і благовісні трави…» та «Ні зір
ясних…»? Чому?
-
Чи однаковий настрій
ліричного героя в прослуханих сонетах?
-
Які художні засоби
допомагають створити цю суперечливу палітру індивідуальних переживань героя? (
Антитези, контрасти, оксюморони. Роздвоєність психіки лір. героя виявляється у
постійній зміні почуттів. )
-
Звідки походять на вашу
думку протиріччя в душі ліричного героя?
( він розривається між
духовною та земною любов’ю, яку вважає гріховною, між розумом та почуттями, між
тілесним і духовним ).
-
Сформулюйте основний
конфлікт сонетів поета ( протистояння розуму і почуттів. Прагнення до
ідеального та земного )
-
Чи розуміє сам поет,
хто перемагає в цій суперечці? ( Поезія Петрарки це спроба примирити протиріччя
проте зробити це неможливо. Між бажанням оспівати земну красу жінки і пошуком
краси досконалої і вічної завжди буде розрив.
-
Повернемось до схеми
«Внутрішня композиція сонета…»
Слайд
№10 Внутрішня композиція сонета
-
Якого елемента розвитку
дії не буде в його сонетах? ( Синтезу поету не дано. Є художні образи, що
наростають, стикаються, так і залишаючись протилежними. Примирення немає.
Наприклад: в сонеті №162 образи величавого сонця, прозорих гаїв, фіалок у
любовній блідноті, очі Лаури стикаються в останній строфі з образом підводних
скель серед ночі журби поета ).
-
Чи можна стверджувати,
що сонети Петрарки автобіографічні? ( Книгу пісень не дарма називають ліричною
сповіддю поета. Петрарка не побоявся винести свої інтимні почуття переживання
на суд майбутніх поколінь. Отже характерною ознакою лірики Петрарки є наявність
в ній протиріч. Ці протиріччя є ознакою новоєвропейської душі: любов і
хворобливий стан душі, любов - щастя і любо – мука, страждання і блаженство, самоствердження
і самозречення. )
Слайд
Д\З
Комментариев нет:
Отправить комментарий