вторник, 26 января 2016 г.

Сабчук-Шкарпета Алла Володимирівна
5 клас
Джозеф Редьярд Кіплінг (1865-1936). «Книга Джунглів»
Тема: УПЧ. Сенс авторського задуму «Книги Джунглів». Мауглі – вихованець Джунглів. Друзі та вороги Мауглі

Мета: стисло ознайомити п’ятикласників з життєвим і творчим шляхом Джозефа Редьярда Кіплінга, розкрити сенс авторського задуму “Книги Джунглів”, зясувати сутність основного конфлікту твору, охарактеризувати світ Джунглів, з’ясувати сутність його законів та механізм їх дії; розвивати навички цілісного сприйняття великого за обсягом твору, навички роботи з підручником, вміння відбирати головну інформацію, необхідну для осмислення художнього тексту; виховувати гуманне ставлення до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи й прийоми: робота з таблицею, робота з епіграфом, бесіда (репродуктивна, аналітична), випереджувальне завдання, вступне слово вчителя, перегляд відеопрезентації, словникова робота.
Обладнання: портрет Д.Р.Кіплінга, відеопрезентація  «Джозеф Редьярд Кіплінг», виставка книг письменника, фрагменти мультиплікаційного  фільму “Мауглі”.
Література: 1. Гузь О.О. Світова література. Конспекти уроків. 5 клас / О.О.Гузь. – Мандрівець, 2014. – 376 с.
Хід уроку
Природа не може суперечити людині,
 якщо вона не суперечить її законам.
О.І.Герцен
І. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя
Наша мандрівка в просторі літературної казки продовжується.
– Чи знайома вам історія Мауглі? Звідки?
–  Як ви думаєте, чому важливо познайомитися не тільки з мультфільмом, а  ще й з книгою? (З’ясовується специфічність жанру кіномистецтва з визначенням пріоритетів літературного твору як першоджерела).
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.     Перегляд відеопрезентації «Джозеф Редьярд Кіплінг»

2. Бесіда (репродуктивна)
-                       Що пов’язує ім’я Джозефа Редьярда Кіплінга та Мауглі?
-                       Що відомо вам про літературну спадщину Кіплінга? Яке місце в ній займали твори для дітей?
–         Чи знаєте ви про те, що Кіплінг сам малював ілюстрації до своїх книг? Як тепер ви уявляєте собі цю людину? Чим для нас важливі малюнки Кіплінга до його творів?
-                       Чи відомі вам герої інших творів Кіплінга?
3. Робота з виставкою книг
4. Словникова робота
-                       Які твори з цієї збірки вам відомі? Як, на вашу думку, можна було б інакше назвати “Книгу Джунглів”, замінивши слово джунглі?
Джунглі – природній ліс тропіків.
-                       Чому Кіплінг так багато уваги приділяє у своїх творах Індії? Чому ця країна була водночас його любов’ю і болем?
5.                     Випереджувальне завдання
Літературознавець.
Одна англійська письменниця, що була редактором дитячого часопису, запропонувала Кіплінгові написати «щось про джунглі» для юних читачів. Спочатку Кіплінг відмовився, пояснивши це тим, що ніколи не писав для дітей, але, розпочавши роботу, вже не зміг зупинитися: уся його безмежна любов до Індії, її людей та природи знайшла втілення у двох прекрасних книгах . Збірки користувалися таким успіхом, що викликали цілий ряд наслідувань, серед яких і всесвітньо відома історія Тарзана Едгара Берроуза.
Проте не тільки пропозиція англійської письменниці стала поштовхом до написання “Книги Джунглів”. Джозефа Редьярда Кіплінга, як і багатьох інших митців на рубежі ХІХ–ХХ століть, хвилювала одна надзвичайно важлива проблема. Справа в тому, що в цей час почали надто швидко розвиватися промислово-грошові стосунки у всіх країнах світу. Науково-технічний прогрес спонукав до все більшого розвитку виробництва. При цьому людина стала все більш хижо ставитись до природних ресурсів, до тваринного світу.
Безжально вирубувалися ліси, знищувались слони та кити, леопарди та крокодили. Людина забула своє призначення від Бога бути розумним і дбайливим господарем всього сущого на землі. Між світом людей і світом природи розросталася прірва непорозуміння. Людина забула своє коріння. Влада і гроші засліпили її. Редьярд Кіплінг, народившись і провівши більшу частину свого життя в Індії, яка на той час була сировинним доданком Британської імперії, з болем і відчаєм усвідомлював цей розрив між людиною і природою і шукав художніх шляхів порозуміння між ними. Використавши реальні факти про дітей, які знаходились на “вихованні” у звірів, Кіплінг створив прекрасну історію про те, як в результаті фатальних подій дитина, що опинилась в індійських джунглях, змогла вирости й перетворитися на чудового юнака завдяки старанням його вихователів- звірів.
6.                     Проблемне запитання
-                       Чи потрібно ставитися до історії Манглі, як до реалістичного твору? Чи дійсно людина може вижити в диких джунглях, потрапивши туди ще немовлям? Чи дійсно можуть дикі тварини прийняти людське дитинча у свою зграю на виховання?
Тут є певна небезпека вдатися до реальних подій про “дітей-мауглі”, які виховувалися тваринами (наприклад, історія Камали й Амали, дітей-вовків, які так і не змогли повернутися до цивілізованого життя). Адже для Кіплінга головною була задача знайти шляхи порозуміння між світом людей і світом тварин, відновити первинну гармонію між ними. Саме з цією метою автор приводить людське дитинча до вовчого лігва у джунглях, щоб воно пізнало світ тварин, світ Джунглів і, повернувшись до людей, змогло розказати правду про цей світ і, можливо, знайти шляхи такого необхідного порозуміння між ними.
ІV. Осмислення нових знань.
1.                     Бесіда (репродуктивна)
–         Виразно прочитати віршований початок розділу “Брати Мауглі”. Від чийого імені, на вашу думку, лунають ці вірші? (Від імені хижих мешканців Джунглів). Яке слово з тексту вірша узагальнює сутність цих віршів? (Це ловецький “Клич”). Що ви дізнались про Джунглі та їх мешканців з цього вірша?
-                       Де і коли починається дія? Визначимо художній простір і час початку твору. (Сіонійські гори – художній простір. Печера вовків знаходиться на одному з пагорбів).
Художній час – “тихий задушний вечір”, “сьома година”, “місячне сяйво” (ознака ночі, що наближається).
-                       Чому Батько Вовк і Мати Вовчиця пишуться з великої літери? Що ще дивного ви помітили в зображенні вовків? (Вони розмовляють, як люди. Характерна риса казки.) Що ви можете сказати про сім’ю вовків?
-                       Чому Батько Вовк проспав весь день, а вночі збирається на лови? Як цей факт поєднує реальний і казковий світи твору?
-                       Яка роль появи в печері вовків шакала Табакі? Виразно прочитайте діалог між вовками та шакалом. Намагайтесь інтонацією підкреслити риси, притаманні вовкам та шакалу. Висловіть до них своє ставлення. Хто із персонажів викликає у вас симпатію? Чому? До кого ви відчуваєте неприязність? Чому?
-                       Як ви думаєте, що було головною метою відвідин шакала Табакі? Як його прізвисько Блюдолиз допомагає зрозуміти його сутність?
-                       Чому в Джунглях всі, крім шакалів, зневажають Шер-Хана?
-                       Чому Батько Вовк, почувши тигрове гарчання, назвав його “дурнем”?
-                       По чому Мати Вовчиця визначила, що Шер-Хан полює на Людину? Прочитайте, як Батько Вовк оцінює таке полювання. Якою постає Людина в уяві вовків?
-                       Чому Закон Джунглів забороняє полювати на Людину? Як ця заборона пов’язана зі ставленням автора до непорозумінь між світом людей і світом тварин?
-                       Чи співпадає оцінка Людини Батьком Вовком (як “комах чи жаб”) із реальним розумінням сили Людини? Поясніть сенс слів “І тоді кожен у Джунглях зазнає лиха”. Як пояснюють цей закон між собою звірі? Чи дійсно “людина – це найслабша й найменш захищена істота”?
-                       Прочитайте виразно епізод появи Людського дитинчати біля печери вовків. Поміркуйте, з чиєї волі воно тут опинилось? (З волі автора. Це Кіплінг привів людське дитя до вовчого лігва, щоб здійснити свій творчий задум).
2.                     Складання порівняльної таблиці
-                       Що в описі Людського дитинчати є суперечливим? Складіть порівняльну таблицю “Слабкість і сила Людського дитинчати”.
Слабкість Людського дитинчати
Сила Людського дитинчати
“така слабенька і така ніжна крихітка
малесеньке”, “зовсім голе
“Воно зовсім без волосся, і я міг би його розчавити, торкнувшись лапою”.
“Дитина глянула в очі Батькові Вовкові і засміялася”.
“Дитинча розштовхувало вовченят, протискуючись до теплого боку Вовчиці”
“Воно їсть разом з іншими”
“Але поглянь, воно дивиться просто на мене і зовсім не боїться”.
Виділіть ключові слова в цитатних характеристиках людського дитинчати. Зробіть висновок щодо його сили і слабкості.
Висновок: Людське дитинча слабке зовні, незахищене у фізичному плані. Проте воно має надзвичайну здатність до виживання й внутрішню силу, силу духу (“зовсім не боїться”).
3.                     Перегляд відеофрагменту «Мауглі»
4.                     Бесіда (аналітична)
-                       У чому автори мультфільму дотримуються авторського тексту?
-                       Які розбіжності ви помітили? Які нюанси тексту втрачені в мультиплікаційній версії?
-                       Чи такими ви уявляли героїв “Книги Джунглів”, якими вони представлені на екрані?
5.                     Робота з таблицею.
- Узагальнимо, за якими законами живуть Джунглі, спробуємо  вибудувати  таблицю “Закони Джунглів”.
№      п/п
Закони Джунглів
До чого може привести їхнє порушення
1
Територіальний закон (кожне племя живе на своїй території)
Порушення кордонів чужинцями призводить до порушення гармонії, звичного укладу життя, до війни між племенами тварин і їхньої загибелі (Шер-Хан як чужинець вдерся в володіння Вільного Племені вовків, намагаючись змусити всіх жити за своїми правилами з позиції сили)
2
Заборона вбивати Людину (“за винятком тих випадків, коли звір учить своїх дітей забивати. Але тоді він мусить полювати за  межами ловецьких угідь своєї Зграї чи Племені”)
“Вбивство Людини рано чи пізно викличе прибуття білих людей з рушницями верхи на слонах і кількох сотень темношкірих людей з барабанами, ракетами та смолоскипами. І тоді кожен у Джунглі зазнає лиха”
3
Закон продовження і збереження роду
Смерть тому, хто вбє вовченя
V. Закріплення і систематизація знань.
1. Робота з епіграфом.
- Прочитайте  слова О. І. Герцена, взяті за епіграф до даного уроку, - «Природа не може суперечити людині, якщо вона не суперечить її законам»). Як цей вислів пов’язаний із історією Мауглі та авторським задумом «Книги Джунглів» Редьярдом Кіплінгом? (Кіплінг змусив людське дитинча вчити Закони Джунглів, щоб Людина навчилась жити у гармонії з природою, не шкодячи ні собі, ні природному світу та його мешканцям).
2. Робота з таблицею
- З’ясуємо, хто із оточення Мауглі є його друзями, а хто ворогами? Самостійно заповнимо таблицю «Друзі та вороги Мауглі».

Друзі
Вороги
Батько Вовк та Мати Вовчиця
Багіра
Балу
Акела
Старі вовки, що приймали Мауглі до Сіонійської Зграї
Шер-Хан
Табакі

VІ. Підсумок.
1.                     Метод «Мікрофон»
Закінчити речення
– На уроці я зрозумів….
– Сподобалося….
– Засуджую….
– Надіюсь…,адже….
VII. Оцінювання
VIІI. Домашнє завдання: Дочитати до кінця історію Мауглі. Особливу увагу зверніть на зміст розділу ІІ «Полювання Каа».
Дозаповнити таблицю «Друзі та вороги Мауглі». Дібрати цитати до їх характеристик.
Прослідкувати за текстом, яким був шлях Мауглі від вихованця Джунглів до їх господаря.
За бажанням намалювати ілюстрації до «Книги Джунглів» Кіплінга, знайти в тексті твору ті фрагменти, які відповідають змісту ваших ілюстрацій.


Комментариев нет:

Отправить комментарий