вторник, 26 января 2016 г.

Урок із зарубіжної літератури Вовк Л.О.
Клас: 11  
Тема уроку: «Старий і море» Ернеста Хемінгуея  -  повість-притча про людину.
Мета: навчальна – презентувати повість «Старий і море» як підсумок довгих моральних шукань Е. Хемінгуея, розкрити філософсько-символістську сутність твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі;
розвиваюча – розвивати навички вести полілог, навчальний діалог, аналізувати художній текст з використанням цитатного матеріалу; розвивати уміння визначати засоби художньої виразності і їхню роль у тексті, робити узагальнення і висновки;
виховна – формувати в учнів потребу в придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до оточуючого світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: тексти повісті, дидактичний, роздатковий матеріал – план уроку, таблиця відповідностей образів-символів повісті.
                                     Хід уроку
                                         Людина не для того створена, щоб терпіти поразки.     
                                         Людину можна знищити, але здолати не можна.
                                                                                                            Е.Хемінгуей
І. Мотивація навчальної діяльності.
1.Вчитель читає вірш А. Тарковського:

Я человек, я посредине мира,
За мною мириады инфузорий,
Передо мною мириады звезд.
Я между ними лег во весь свой рост –
Два берега связующее море,
Два космоса соединивший мост.

Я больше мертвецов о смерти знаю,
Я из живого самое живое.
И – боже мой! – какой-то мотылек,
Как девочка, смеется надо мною,
Как золотого шелка лоскуток.
2. Слово вчителя.
У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття. Ці вічні проблеми довгий час хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Результатом цих шукань стала повість «Старий і море». Цю книгу називають вершиною творчості Хемінгуея. За неї у 1954 році він отримав Нобелевську премію. А ми сьогодні спробуємо наблизитись до розуміння її змісту.
ІІ. Оголошення теми, мети та форми уроку.
1.     Слово учителя.
Е. Хемінгуей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого під водою.» Сьогодні ми проведемо урок-занурення, завдання якого наступні:
- розкрити філософсько-символічний зміст повісті «Старий і море»;
- шляхом аналізу тексту повісті визначити її художню своєрідність;
- виявити виховний потенціал твору.
2. Ознайомлення з планом «занурення» у ідейно- художній зміст повісті.
             План роботи на уроці ( у кожного учня)
І рівень. Жанрова специфіка повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».
ІІ рівень. Символічне значення назви повісті.
ІІІ рівень. Проблематика повісті «Старий і море».
IV рівень. «Я – не звичайний старий» (образ старого рибалки Сантьяго).
 V рівень. Символічний сенс сутички старого з рибою.
VI рівень. Образи-символи в повісті.
VII рівень. Ідея повісті Е. Хемінгуея «Старий і море». 
 ІІІ. Опрацювання теми уроку. 
1.     Робота над сюжетом повісті.
А) Вчитель: «Вершиною «айсберга» повісті є її сюжет. Відновити основні події нам допоможе дайджест (короткий зміст).
Б) Учень читає дайджест.
2. Визначення жанрової специфіки повісті.
А) Вчитель: «Як бачимо, сюжет досить простий, життєподібний, і здається, не містить у собі особливої мудрості. Вершина айсберга не розкриває секретів. Почнемо занурення до тих 7/8, які лежать на глибині. Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті. Для цього прочитаємо перші два речення.
Б) Учень читає вголос перші два речення повісті.
В) Бесіда (полілог):
- У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?
- Що ви знаєте про Гольфстрім?
Г) Вчитель: «Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно вказує, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що за 84 дні старий не спіймав жодної риби. Це початок не оповідання ХХ ст., а притчі.
- Згадайте, в чому особливість притчі як літературного жанру?
Д) Учні дають визначення жанру притчі.
Висновок: жанрова специфіка повісті полягає в тому, що «Старий і море» - це повість-притча.
3.Визначення символічного значення назви повісті та її проблематики.
А) Вчитель: «У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. Спробуємо її «розшифрувати»».
 Б) Створення  «асоціативного куща». Учні доповнюють назву парами-асоціаціями.
Результат (на дошці): «людина і природа», «людина і Всесвіт», «смертне і вічне», «потворне і прекрасне», «людина і суспільство».
В) Вчитель: «Назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор:
- взаємовідносини людини і природи;
- сенс буття, життя і смерті;
- співвідношення добра і зла у світі і душі людини,
- місце людини у суспільстві і Всесвіті;
- непорозуміння між людьми.
У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старого рибалки Сантьяго».
4.Робота над образом старого.
А) Повідомлення учня про можливий прототип головного героя (випереджальне домашнє завдання).
                  З історії створення повісті «Старий і море»
Повість «Старий і море» була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому йому матеріалі. З 1948 року письменник жив у містечку Фінка-Віхія, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті риси характеру одного знайомого рибалки з Касабланки – Карлоса Гутьереса. Можна сказати, що Сантьяго – збірний образ рибалки з північного узбережжя Куби. Разом з тим, цей образ-символ увібрав в себе кращі якості людської душі.
Б) Бесіда з прочитаного (полілог):
- Сантьяго говорить про себе: «Я – не звичайний старий».
З`ясуємо, в чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить героєм повісті стару людину?
-Прочитайте портрет рибалки Сантьяго: який контраст лежить в його основі?  Про що говорять очі героя?
- Звідки старий черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з`ясувати це, згадаймо, чим він жив у молодості, і чим він живе зараз.
              Завдання: за даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя.
  Минуле Сантьяго: юнга на човні; береги Африки, це були дні перемог і досягнень; чемпіон, переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.
  Сьогодення: скінчились дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування; надія; хлопчик Манолін; море.
В) Продовження бесіди.                                                                                            -За що любив старого хлопчик Маноліно?
-Був у старого ще один друг – море. Що ж таке для старого море, природа? (Читання і аналіз цитат із тексту).
Г)Вчитель: «Мотив єднання людини з природою в повісті пов’язані з ідеєю рівності людини і природи. Але тут не все так просто. Звернемось до епізоду сутички  старого з рибою.
5. Аналіз епізоду  «Сутичка з рибою»
А)Бесіда з прочитаного (полілог):
-Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
-Прочитайте, яким виявився марлін?
Для незвичайного старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести.»
-З ким, на вашу думку, бореться герой – з рибою чи з самим собою?
- Завдяки чому старий витримав тяжке випробування?
- Які особисті якості йому допомогли?
- Про що він думав?
- З ким подумки розмовляв?
- Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?
         Висновки: Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Але на цьому Хемінгуей не закінчує повість.
- Чому старий досвідчений рибалка не зміг доправити марліна додому?
- Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх – який? (Знайдіть відповідь на питання в словах самого героя).
- На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?
IV. Підведення підсумків уроку.
1.Опрацювання VI і VII рівнів плану уроку.
А)Вчитель: «Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи».
         Б)   Завдання: встановити відповідності. (Самостійна робота).
З`єднайте образи-символи, що використовуються в повісті, з їх значеннями.
1.Старий                1.Успіх
2.Море                   2.Майбутнє
3.Риба                    3.Досвід людини, в той же час його обмеженість
4.Велика риба       4.Мрії про щастя, відновлення життєвих сил
5.Акули                 5.Життя
6.Хлопчик             6.Володіння світом
7.Леви                    7.Невблаганність і верховна влада природи
(Ключ: 1 – 3,     2- 5,    3 – 1,    4 – 6,    5 – 7,    6 – 2,    7 – 4.) 
    В) Завдання: прочитати морально-філософський зміст повісті, розкривши значення пар символів.         
1. Людина і море – людині властиве бажання жити.
2. Море і старий – в житті людина набуває досвід.
3. Старий і риба – досвід допомагає людині добитись успіху.
4. Старий і велика риба – досвід обмежений, коли людина прагне володіти світом.
5.Велика риба і акули – бажання володіти світом викликає невблаганність природи.
6. Старий і хлопчик – досвід, якого потребує майбутнє, наповнює життя людини сенсом.
7. Старий і леви – у людини завжди залишається надія, мрія про щастя, яка надає йому нові сили.
Г) Вчитель: Останній рівень нашого занурення – визначення ідеї повісті. Сформулюйте її. (Звернутись до епіграфу уроку).
Д) Вчитель: Прочитайте ще раз завдання уроку. Чи змогли ми їх вирішити?
Оцінювання роботи дітей – виставлення оцінок.

V. Домашнє завдання: дати розгорнуту відповідь на питання: «Які цінні роздуми про життя і людину Е. Хемінгуей адресує молоді в повісті «Старий і море»?

                         

Комментариев нет:

Отправить комментарий